Friday, September 11, 2015
Saturday, December 8, 2012
პროექტის
სახელწოდება: წიგნიერების უნარის განვითარება.
პროექტის
მთავარი იდეა: მოსწავლეებისთვის
წიგნის, როგორც ცხოვრების მეგზურის, სიყვარულის შთაგონება.
პროექტის
აქტუალობა: მოსწავლეებში წიგნიერების
უნარის განვითარება დღევანდელ დღეს ისე აქტუალურია, როგორც არასდროს, ვინაიდან თანამედროვე
ტექნოლოგიებმა წიგნი ერთგვარად ყურადღების მიღმა დატოვა. ნათელია, რომ წიგნი არ არის
მხოლოდ ინფორმაციის წყარო, რაც იოლად და სწრაფად შეიძლება ადამიანმა ინტერნეტის საშუალებით
მოიპოვოს. წიგნის არსი ხომ გაცილებით უფრო მეტია ვიდრე უბრალოდ ინფორმაცია, მაგრამ
ეს ერთი შეხედვით მარტივი დებულება ჩვენი მოსწავლეებისთვის გასაგები და მისაღები რომ
გავხადოთ, დიდი ძალისხმევა გვჭირდება. იმ უნარებიდან, რაც პედაგოგმა მოსწავლეს უნდა
გამოუმუშავოს, ერთ-ერთი სასიცოცხლო უნარი სწორედ რომ წიგნიერების უნარია.
პროექტის
მიზნები: პროექტის მიზანი
უპირველესად წიგნისა და მოსწავლის დაახლოვებაა. პროექტის ფარგლებში ბავშვები მიეჩვევიან
გუნდურ მუშაობას, დაიხვეწება მათი საკუთარი აზრის გამოხატვის, დაცვისა და სხვისი აზრის
პატივისცემის უნარი.
მონაწილეთა
ასაკი: 15, 16, 17 წლის მოსწავლეები.
ხანგრძლივობა: 3 თვე.
მოსალოდნელი შედეგები: შეჯიბრებითობის განცდისა და ჯანსაღი კონკურენციის პირობებში
ისინი უფრო ხშირი სტუმრები გახდებიან სკოლის სამკითხველო დარბაზის, უფრო ახლოს მივლენ
ლიტერატურასთან და ჩამოიყალიბებენ წიგნიერების უნარს, ბიბლიოთეკაში შემცირდება ,,მოწყენილი“ და ხელუხლებელი წიგნების რაოდენობა, ხოლო ჭერზე
გაიზრდება ფერად-ფერადი დროშების რიცხვი. მოსწავლეები აქტიურად ითანამშრომლებენ მასწავლებლებთან,
ბიბლიოთეკართან, დირექციასთან და სასკოლო ცხოვრების აქტიური წევრები გახდებიან.
პროექტისათვის
საჭირო ძირითადი რესურსები: წიგნების
დიდი არჩევანი სკოლის ბიბლიოთეკაში, ფერადი ქაღალდები, საპრიზო წიგნები, კომპიუტერი, პროექტორი.
პროექტის
მსვლელობა: პროექტის ხელმძღვანელი
პროექტის პრეზენტაციას გააკეთებს (ტექნოლოგიების დახმარებით) უფროსკლასელებისათვის. სკოლაში
თითოეული კლასი აირჩევს საკუთარ ფერს და დამზადდება ამ ფერის პატარა დროშები. მოსწავლეები
აქტიურად ითანამშრომლებენ სკოლის ბიბლიოთეკართან, რომელიც მათ შეურჩევს ლიტერატურას
ასაკისა და ინტერესების მიხედვით. თითოეული წიგნის წაკითხვის შემდეგ მოსწავლე ერთგვარ
გასაუბრებას გაივლის წინასწარ შემდგარი კომისიის წევრებთან (ბიბლიოთეკარი, 2-3 მასწავლებელი),
ანუ მოხდება აზრთა გაზიარება ამათუიმ წიგნის თაობაზე და ერთი დროშა ბიბლიოთეკის ჭერზე
დაიკიდება. (1 წიგნი - 1დროშა). გამარჯვებული იქნება კლასი, რომელიც უფრო მეტ დროშას
მოაგროვებს. მოსწავლეების მოტივაცია უფრო მეტი წიგნი წაიკითხონ და ასახელონ თავიანთი
კლასი, ძალიან გაიზრდება. საერთო ინტერესებიდან გამომდინარე, ბავშვები ერთმანეთს წაახალისებენ,
აქტიურად ჩაერთონ პროექტში. დროშები ყველასთვის დასანახ ადგილას იქნება, რათა მოსწავლეებმა
შეძლონ დაკვირვება, თუ რომელი კლასი ლიდერობს.
პროექტი გაგრძელდება 3 თვეს და სკოლას ეყოლება
გამარჯვებული კლასი დროშების რაოდენობის მიხედვით შემოდგომის, ზამთრისა და გაზაფხულის
სეზონებზე. წელიწადში ამ კონკურსის 3-ჯერ მოგების შანსი გაზრდის მოსწავლეთა მოტივაციას
და ისინი მათთვის შეუმჩნევლად, ბუნებრივად გახდებიან წიგნის უახლოესი მეგობრები. გამარჯვებული
კლასის მოსწავლეები დასაჩუქრდებიან მათი საყვარელი (გამოკითხვის შედეგად დადგინდება)
წიგნებით, რომლებსაც სკოლა შეიძენს.
პროექტის
ხელმძღვანელი: თამარ
კალაძე.
ხელმძღვანელის
ელ.ფოსტა: kaladze.tamari@gmail.com
PROJECT
Project name: “Georgian
students are English speaking guides for volunteer foreign teachers in
Georgia”.
Main idea: This
project will give Georgian students a good chance to be English guides of their
country for their foreign teachers. While having an English excursion Georgian
high-graders will make English presentations about historical sights for
foreign volunteer teachers and will improve their communication skills. Guests
will learn a lot about Georgia and have their teaching experience in an outdoor
environment.
Importance: Students find listening
and speaking skills more difficult to develop, than reading and writing skills,
and this experience will be the best practice of communication skills. Besides,
English will be integrated with History and Geography, and students will
develop their knowledge in these subjects as well.
Project description and goals: Students from Kakheti, who are high graders
(will be allowed to be away from home
for three days) and are good at Georgian history and English language, will
visit one of the most amazing parts of Georgia – Svaneti with Peace Corps
Volunteer teachers and TLG program participants working in Gurjaani. The students will be English speaking guides
for their guest teachers. They’ll have to gather a lot of information (from
books, Internet) about different sights in Svaneti and will prepare speeches
about them in English language (using dictionaries, online translating
programs). Each of them will be supposed to make a presentation about at least
one historical sight. The presentation will be followed with English
discussions (They will practice to state, support their opinions and respect
others’ ideas). Svaneti is very far from Kakheti and only a few people have
visited it. Foreign teachers working in Kakheti also know many things about
East Georgia and wish to see other parts of our motherland. They will be
pleased with an English excursion and hopefully find it comfortable and
interesting. Students will feel a great responsibility to speak about the
historical and cultural flavor of Georgia in English for English-speaking
people. They will develop their listening and speaking skills (they find them
the most challenging skills) and will be encouraged to learn English better.
Teachers and students will do their job (teaching and learning) outside the
classroom and will enjoy the weekend. Both will learn a lot about the Georgian
history and culture, will become more active and eager to create or join
different other projects and make learning/teaching process more pleasant. A cameraman will record a video and an article
about this project will be published in a local newspaper. DVD discs will be
sent to different Gurjaani schools and many local teachers, foreign educators
and promising students will be encouraged to create new projects and plan
interesting extra-curricular activities, similar outdoor events. Students will make a PP-presentation for the
rest students and teachers at school, foreign guests will be interviewed after
the project. All advantages and disadvantages will be taken into consideration
for next projects.
Age of target group: High graders.
Project dates: 01.04. - 30.05. (Four
weeks for searching for information and preparing English presentations, 3 days
for an excursion, two weeks for getting ready to share gained experience with
the rest if kids at school, 10 days for ensuring organizational matters.)
Expected results: The project
will have benefits for both: teachers and students. Students will improve their
skills of making presentations, will have a really good practice in English
language, will learn a lot about Georgian history and let foreign guests also
know about it, teachers and learners will cooperate outside the classroom as a
group members and they will enjoy a blend of Georgian history and English
language and will have an unforgettable three days in Svaneti. An English excursion
will be a good example of cooperation with media representatives as well.
Necessary resources: Computers (Internet),
projector, history and geography course books, dictionaries, mobile phones,
camera. (Transport is to be organized and accommodation is to be booked.)
Project instructor: Tamar Kaladze – an EFL teacher in Gurjaani.
Subscribe to:
Posts (Atom)